نقش تصویر در تاویل متن
نویسندگان
چکیده
تحلیل و بررسی تصاویر خلق شده توسط هر یک از شاعران، مشخص کننده ی نوع نگرش آن ها نسبت به پیرامون خویش است. در این میان نقش هنرهای بیانی و تمهیدات ادبی و صور خیال در راستای ساختن این تصاویر، انکار ناشدنی و پر اهمیت است. تشبیه، از جمله هنرهای اصلی علم بیان که خود زیر ساخت صنایع بلاغی دیگر همچون استعاره نیز هست، برگرفته از ذهن خلاقِ سازنده ی خویش، گستره ای از سادگی و تکرار تا تازگی و ابداع را در بر می گیرد. در این مقاله برآنیم تا با محور قرار دادن مقوله ی وجه شبه به شرح و بیان نقش تصویر در تأویل، در شعر فارسی بپردازیم و نشان دهیم آنچه یک تصویر را، اگر چه تکراری، ممتاز و برجسته می سازد، وجه شبهی است که شاعر برای آن، چه در روساخت و چه در زیر ساخت تصویر در نظر می گیرد. تعدد وجه شبه و چندمعنایی بودن آن، موجب می شود با تصاویری مواجه گردیم که چندین تفسیر و معنا از آن ها قابل دریافت باشد و سبب ساز تأویل های متعدد شود. بنابراین یکی از مواضع هرمنوتیک در شعر، که همان علم تفسیر و تأویل متن در ادبیات است، زمانی است که در یک تصویر با چند وجه معنایی مواجه باشیم. عدم ذکر وجه شبه و دوگانگی آن (صنعت استخدام) در تشبیه و بررسی استعاره و نماد از زوایای مختلف معنایی با درنظر گرفتن چندین فضای متفاوت از موارد دیگری است که در برخورد با یک تصویر، تأویل های چندگانه ای را به دنبال خواهد داشت.
منابع مشابه
تاویل متن وحیانی از نگاه مفسران اسلامی با تکیه بر دیدگاه تفسیری علامه طباطبایی(ره)
تأویل از واژه هایی است که در علوم قرآن، تفسیر، حدیث، اصول فقه، کلام، فلسفه و عرفان به کار رفته است. از دیرباز این واژه بحث برانگیز و در چیستی و ماهیت آن، آرای گوناگونی از سوی اندیشمندان و مفسران ابراز شده است. مفسران، عارفان، متکلمان، باطنگرایان و حتی تجربهگرایان، هر کدام به نحوی پرده از چهره این واژه بر داشتهاند که نتیجهی آن، برداشتهای مختلف و بعضاً ناسازگار است. در این مقاله ضمن بررسی تفا...
متن کاملتصویر و متن درآثار ژاک هانریک
هدف از این تحقیق در وحلهی اول معرفی ژاک هانریک و آثارهرمتیک او به علاقمندان ادبیات فرانسه درایران وسپس اهمیت تصویر و نقاشی در آثار اوست. مقالهی حاضر سیری در آثارپیچیدهی اوست که تفکرات عرفانی شرقی شبیه به اندیشههای فلاسفهی ایرانی را به یاد میآورد. منظور از مطالعه جایگاه نقاشی در نوشتههای این نویسنده قبل از هر چیز رمزگشایی جادوی تصویر، مطالعهی خلق هنری در تمامیت آن وسپس بررسی چگونگی آفری...
متن کاملشگردهای تمرکززدایی در تصویر و برهمکنش متن و تصویر در کتابهای تصویری
هدف از پژوهش حاضر، بررسی شگردهای تمرکززدایی در تصویر و همچنین برهمکنش میان متن و تصویر در کتابهای کودکان است. اصطلاح تمرکززدایی نخستین بار از سوی خسرونژاد (1382) در تشریح نظریهی معصومیت و تجربه و به منظور توضیح ویژگیهای زیباییشناسیک ادبیات کودک پیشنهاد شده و شگردهای آن در بررسی افسانههای صبحی شناخته شده است. بنابر تعریف منظور از تمرکززدایی توانایی ذهن در جدایی از پدیدهای و رفتن به پدی...
متن کاملتحلیل نشانهشناختیِ اجتماعیِ متن و تصویر در داستان القندیل الصغیر
قرار گرفتن نوشتار و تصویر در یک راستا و تولید یک متن هدفمند و معنادار، فرایندی گفتمانی و در نتیجه فرهنگی و اجتماعی است. این کُنش و رفتار اجتماعی در مورد ادبیات کودک و داستانهایی که برای کودکان نوشته میشود از ارزش و اهمیّت والایی برخوردار است و در سطحی فراتر؛ یعنی بینافرهنگی عمل میکند؛ زیرا سرعت پردازش تصویر و رمزگشایی آن برای کودک بیشتر از متن خطی است. القندیل الصغیر یکی از بهترین داستانهای ک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغیناشر: دانشگاه پیام نور
ISSN 2322-3979
دوره 2
شماره شماره 1 (پیاپی 5) 2014
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023